Personalisatie verandert content marketing

In 2015 publiceerde Gartner een artikel dat voor een shock zorgde in de marketing wereld. Gartner beweerde dat bedrijven in 2018 die geïnvesteerd hebben in personalisatie 20% meer omzet zouden realiseren dan bedrijven die niet in personalisatie hebben geïnvesteerd.
Twintig procent is een groot getal, dat zou het verschil kunnen zijn tussen het verslaan van de concurrentie of failliet gaan. Gartner’s claim zal over een jaar waarschijnlijk nog geen waarheid worden maar het neemt niet weg dat personalisatie al een ongelofelijk effect heeft op hoe bedrijven zaken doen.

Bij digitale diensten zoals Amazon en Netflix is personalisatie het middelpunt van hun product aanbod. De “aanbevelingen voor jou” staan overal.  Personalisatie heeft inmiddels ook tractie gekregen in de B2B. Volgens een DemandWave studie, gebruikt 29 procent van de B2B marketeers personalisatie, en vindt 49 procent het effectief.

Personalisatie is normaliter van toepassing op het optimaliseren van de customer journey op een website of in campagnes. Dus hoe passen content marketeers zich aan aan personalisatie?

Data-driven ontwerpen

Content personalisatie volgens het Content Marketing Institute; “content personalisatie is een strategie die bezoeker of prospect data gebruikt om relevante content te leveren op basis van de interesses en voorkeuren van de doelgroep.”

Uitgevers en merken creëren al jaren content op basis van profielen. Het verschil met vandaag de dag is de technologie achter het proces. Het verzamelen van gegevens heeft meer geavanceerde en technologische functies gekregen. Attributie,  geautomatiseerde optimalisatie en tagging zijn op grotere schaal beschikbaar geworden en gepersonaliseerde content is in sommige gevallen makkelijker geworden en in andere juist ingewikkelder.
Eén ding is duidelijk: personalisatie werkt. Uit een Demand Metric studie uit 2016 bleek dat 80 procent van de marketeers vindt dat gepersonaliseerde content effectiever is dan niet gepersonaliseerde content.

effecten van gepersonaliseerde content
 

 

 

 

 

 

Hoe gebruiken content marketeers dit in hun voordeel?
Een Forrester rapport van juli vorig jaar suggereerde dat personalisatie vaak een handmatig, reactief proces is. Marketeers analyseren gegevens uit eerste en derde hand en gebruiken dit vervolgens om toekomstige content te optimaliseren.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

De toekomst wordt echter anders. Personalisatie moet geautomatiseerd gaan en het liefst ook nog live. Martech bedrijven beloven een customer journey met volledig gepersonaliseerde content en automatisch gegenereerd. A/B geteste titels, content aanbevelingen en automatische e-mail campagnes zullen steeds meer en meer de standaard worden.

Optimizely gaat zelfs nog verder door te stellen dat de traditionele customer journey drastisch zal veranderen. “In de toekomst, denk ik dat we een minder lineaire customer journery gaan zien”, zegt Brigitte Donner, VP van product marketing bij Optimizely. “In werkelijkheid, met alle beschikbare kanalen en customer touch points die er vandaag de dag bestaan, is de besluitvorming  een iteratief en circulair proces. Het zal nodig zijn om content beschikbaar te hebben op elk van deze contactpunten.”
Meer personalisatie, meer problemen?

Voordat dat punt bereikt zal worden zullen veel content marketeers nog een omslag moeten maken. Content marketeers zijn al belast met het creëren van steady content.

Personalisatie vraagt ​​hen om content aan te passen op basis van onder andere segment en gedrag.

Niet geheel verrassend bleek volgens een studie van Demand Metric dat de twee grootste redenen waarom marketeers content niet personaliseren een gebrek aan resources en techniek zijn

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Personalisatie vereist een data gedreven benadering van content: doelgroepsegmentatie, gedragsgegevens en kanaalprestaties moeten allemaal onderdeel van het proces zijn. Tooling kan op verschillende manieren helpen. Subjetclines testen zorgt ervoor dat je weet welke subjetcline beter zal scoren. Gerichte content op platformen zoals Facebook en LinkedIn kan ervoor zorgen dat de gepersonaliseerde inhoud de juiste publiek bereikt.

Met andere woorden, er is licht aan het eind van de tunnel voor marketeers die op zoek zijn naar de juiste doelgroep. En als de techniek zich zal ontwikkelen zoals verwacht wordt dan zal de revolutie worden gepersonaliseerd.

Ben jij benieuwd wat personalisatie voor jou kan betekenen of wil je aan de slag maar je weet niet hoe? Neem dan vrijblijvend contact op.

9
0