B2B e-mail marketing geef meer dan je krijgt

Geef meer dan je krijgt

In de 48 jaar van zijn bestaan ​​is e-mail meer een marketingtool geworden dan een informele interface voor vrienden en collega’s. Volgens TowerData behaalde de eerste e-mailmarketingbom ooit in 1978 een omzet van maar liefst $ 13 miljoen, wat vandaag ongeveer $ 78 miljoen bedraagt. En de e-mailtrend zet door: een recent onderzoek van de Direct Marketing Association en Demand Metric heeft vastgesteld dat e-mailmarketing vier maal een hogere ROI heeft dan andere marketingmogelijkheden, inclusief sociale media.

Als we naar deze statistieken kijken, kan elke hedendaagse marketeer gemakkelijk aannemen dat klantacquisitie het primaire gebruik van e-mail is. Terwijl het binnen halen van nieuwe klaten zeker een essentieel onderdeel is van e-mailmarketing, is het slechts een van de vele toepassingen. Je kunt zelfs veel kansen laten liggen als je je e-mailinspanningen niet diversifieert.

Een multifunctioneel hulpmiddel

Ironisch genoeg heeft de piek in populariteit van e-mail de afgelopen jaren zijn negatieve invloed gehad. Inmiddels weet het grootste deel van de bevolking hoe ze spam kunnen herkennen, en consumenten zijn geconditioneerd om items te verwijderen die overdreven promotioneel lijken. E-mail providers hebben zelfs een speciale ‘Reclame’ tab erin gebouwd.

Om deze e-mailreacties te bestrijden, is het de taak van de digital marketeer om wederkerige relaties met klanten op te bouwen.

Omdat consumenten terughoudend zijn bij het omarmen van standaard marketingmails, moet je jouw aanpak aanpassen om hun interesse te behouden. Je hebt misschien hun aandacht, maar om ze in de overweging, conversie en aanbevelingsfase van de inkomstengeneratie loop te krijgen, heb je creativiteit en een geef en neem mentaliteit nodig.

Te veel marketeers praten tegen hun klanten in plaats van een tweerichtingsgesprek aan te gaan. Een eenvoudige manier om prospects naar je toe te laten komen is door meer te geven.

Het is belangrijk om te vermelden dat de bovenstaande “gevende” benadering vaak tekortschiet in het genereren van directe inkomsten. Omdat er geen direct inkomsten zijn besteden bedrijven er ook vaak of minder aandacht aan.

Echter zijn de meeste B2B-marketeers afhankelijk van e-mailmarketing om de ROI te verhogen. Dit is geen verrassing gezien het feit dat het gemakkelijker is om massale e-mails te verzenden dan het is om gepersonaliseerde, relatie opbouwende berichten te verspreiden.

Maar hoewel het lijkt alsof deze onpersoonlijke e-mails klanten kunnen binnenhalen, zullen ze waarschijnlijk snel in hun spambox terechtkomen.

4 manieren om meer te geven (en minder te nemen) in e-mailmarketing

Achterhaal eerst wat je bedoelingen zijn met e-mailmarketing als je waardevolle content weggeeft zonder dat het iets direct oplevert.

Wanneer je dit doet, wordt duidelijk dat marketeers tegenwoordig meer nemen dan ze geven. Om dit in je eigen werk te veranderen, bekijk eens hoe de volgende vier e-mailmarketingmethoden afwijken van de neem mentaliteit.  En zich meer te richten op het geven aan klanten en prospects, en het bevorderen van krachtige relaties.

 

1) Segmenteer uw klanten

Door het give-and-take-model te gebruiken, dreigt je strategie te generiek te worden. Bovendien slaagt het er niet in om de diversiteit van jouw doelgroepleden aan te boren en een beroep te doen op wat het belangrijkst voor hen is.
Met een gesegmenteerde e-mailcampagne kun je echter een omzetstijging van 460% behalen, kan ik uit ervaring vertellen. Door je database te segmenteren, hebben je e-mails per definitie een grotere kans om geopend te worden.

 

2) Maak een content map

Specifieke groepen vragen om verschillende content en een one-size-fits-all benadering zal niemand in het bijzonder aantrekken. Nadat je je doelgroep hebt gesegmenteerd, moet het maken van een content de volgende stap zijn. Jouw creatieve e-mails betekenen immers niets als je de meest relevante inhoud niet deelt met jouw abonnees. Begin met je grootste segment en breid vanaf daar uit.

Als je iets van waarde geeft aan elk segment, zoals een whitepaper of infographic bij een e-mailnieuwsbrief, vergroot je de kans dat je wordt onthouden. Zodra je wordt onthouden is de kans vervolgens weer groter dat een volgende e-mail sneller geopend zal worden. Hierdoor neemt jouw e-mailwaarde toe wat resulteert in meer views, klikken, shares en aanvragen.

 

3) Maak een kalender

Vooruit plannen betekent elk kwartaal een e-mailmarketingplanning opstellen. Stel je voor dat er een event op komst is en dat je jouw klanten wilt ontmoeten tijdens het event. Als je proactief wilt zijn, maak je een schema met de datums waarop je specifiek jouw base moet targetten.

Houd er bij het maken van een planning rekening mee dat het geven en nemen een eindeloos proces is. Als jouw klant eenmaal gekocht heeft is het aan jou om de dialoog gaande te houden.

Stel je voor je bent een bedrijf in sportsupplementen. Als je bijvoorbeeld gratis fitness en voedingsschema’s opstuurt dan gaan klanten dat waarderen. Als je iets soortgelijks met jouw product kan doen vertellen jouw klanten het mogelijk aan vrienden. Een betere referral is er niet.

 

4) Monitor Key Data

Elke marketeer begrijpt het belang van het beoordelen van gegevens, maar weinigen proberen de subtekst van die gegevens te begrijpen om conclusies te kunnen trekken over wat er vervolgens moet gebeuren. Als het gaat om het meten van het succes van deze e-mailmarketing-benaderingen, zijn KPI’s essentieel. Als jouw laatste e-mails lage open rate hebben en niet-indrukwekkende KPI resultaten, verspil je daarmee niet jouw tijd. Zoek eerst uit wat er aan de hand is. Duik in de data om te achterhalen wat je moet verbeteren.

De klikfrequentie, conversieratio, open rate en ROI zijn de belangrijkste meetgegevens om te analyseren als het gaat om e-mailmarketing. Aandacht besteden aan deze items kan jou helpen om jouw aanpak te optimaliseren en duidelijkheid te bieden over welke inspanningen het meest effectief zijn.

De eerste stap bij het ontwikkelen van de beste e-mailmarketingmethode is om jezelf af te vragen of je de juiste resultaten behaalt. Pas vanaf hier elke strategie aan, aan de respons van jouw klanten en breng jouw aanpak van geven en nemen in evenwicht om jouw inspanningen verder te sterken. Inderdaad, het kan soms vervelend zijn, maar het volgen van deze stappen is een strategische manier om te profiteren van de volledige mogelijkheden van e-mailmarketing en jou een voorsprong te geven op de concurrentie.

11
0